loading...

مجله خبری گیج فشار

بازدید : 8
شنبه 24 دی 1401 زمان : 23:34


معرفی اشکال گیج فشار
گیج فشار خشک
حیران فشار خشک یکی‌از معمول ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی هست، سرگردان های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی التفات ویژه ایی دارا هستند. باطن سرگردان فشار خشک خالی می باشد و عقربه نمایشگر، میزان فشار سیال را علامت می‌دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل می باشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش میباشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی‌از تجهیزات اندازه گیری فشار، از دید اقتصادی مقرون به صرفه تر می‌باشند. در فشار سنج های خشک به علت ایجاد رطوبت، درون فضای نمایش دهنده فشار، تلاوت مقدار فشار نقص‌ هست. جمعاًَ بدنه حیران های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می گردد، اما به طور معمول کالا بدنه گیج های فشار خشک از آلومینیوم است. گیج های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن زیر فشار، لوله و اتصالات، بعضی از پمپ ها و اکثری از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارند.

فشار سنج خشک

گیج فشار روغنی
حیران فشار روغنی همان سرگردان فشار خشک می باشد که باطن گوشه و کنار آن توسط گلیسیرین یا سیلیکون پر گردیده است. گلیسیرین و سیلیکون باعث میگردند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته خواهد شد و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه سرگردان فشار خشک نشانه دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی می باشند و میتوانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک حرکت عقربه داخل محوطه را کاهش دهند و سبب بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج میشوند. اکثر وقت ها حیران های روغنی از پورت برنجی ساخته می گردند و مال بدنه گیج آب کروم استیل می‌باشد. لنز یا شیت سرگردان های فشار روغنی دارای کالا مختلف می باشند و برای ایجاد کرد آنها از شیشه یا طلق به کار گیری می گردد.

فشار سنج روغنی

اشکال سرگردان فشار بر پایه ی تکنیک اندازه گیری فشار
گیج فشار بوردون تیوب
سرگردان فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون درست گیج فشار شده می باشد، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می‌گیرد، تغییر تحول شکل می دهد. وقتی که فشار به صورت داخلی اجرا میگردد، لوله از موقعیت خمیدگی به کشیدگی تغییر تحول شکل پیدا می کند و وقتی فشار برداشته می شود به شرایط اول بر می‌شود. نوک لوله با تغییر و تحول فشار داخلی تکان می کند و به راحتی می توان آن را توسط یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء حیران فشار بوردن تیوب

مهم‌ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری گسترده آن است. این نوع روش اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای گیج مثبت و منفی قابل استعمال می باشد، اما اعتنا آن در حالت خلاء کاهش پیدا می کند. سرگردان های فشار نوع بردون، از پر کاربرد ترین گیج ها می باشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و توجه بسیار نه دارا هستند. سرگردان های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارا‌هستند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های توجه 1 الی 4 ساخته می‌شوند.


مزایای سرگردان فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای تک تک سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا رنج کاری تبارک
قیمت مناسب
اندازه گیری مستقیم فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

فقط برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استعمال میباشد.
در کل موانع در حدود 0.5 درصد، غیر خطی می باشند که قادر است به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران گردد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی جاری ساختن می‌گردد، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 دارااست، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران میباشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس است. با بکارگیری گیج فشار جبران سازهای بی متال یا استعمال از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش اعطا کرد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار می‌گیرند از عمر اثرگذار آنها کاسته میشود.
سیستم اندازه گیری که با استعمال از لوله بردون عمل می کند در صورتیکه برای هوا کالیبره شده باشد بایستی برای هوا استعمال شود و چنانچه برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب استفاده برای مایع است.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ایجاد کرد شوک وجود دارد و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت هست.
سرگردان فشار دیافراگمی
حیران های فشار دیافراگمی، از تغییر تحول شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار استعمال می کنند، دیافراگم، قسمت ورودی سیال به سرگردان را، از نصیب داخلی گیج غیروابسته می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف هست که میتواند مسطح یا به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها یار و همدم با تجهیزات هوشمند بکار گرفته می شوند به همین ادله خطاها ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز میباشد.

دیافراگم در سرگردان فشار دیافراگمی

از حیران های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی به کار گیری می‌شود. به کارگیری از این گیج ها در سیستم های پنوماتیک فشار ذیل، دریچه های تنفس، مونیوترینگ ارتقاء فشار و پمپ های وکیوم رایج میباشد. این حیران ها در سختی های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های اعتنا 0.1 و 2.5 ساخته میشوند. در تصویر ذیل اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم گردیده است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای استعمال از سرگردان فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از مراحل
مناسب برای فشارهای پایین
ارزش مناسب
محدوده کاری گران قدر
قابل باور و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای گیج، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به ردوبدل مکرر گیج باشد.
زمانیکه سیال گزینه اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد میباشد.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
گیج های دیافراگمی به نحوی ساخته شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته هست. ولی نوع دیگری از این سرگردان ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به سرگردان متصل می کند که به آنان بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته می‌شود.

بست دیافراگمی در سرگردان فشار

این سیستم مشتمل بر یک بست دیافرگمی، یک سیال لبریز کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، می‌باشد. سیال لبریز کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی داراست. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به گیج ارتباط می‌دهد. در اثر فشار مراحل، دیافراگم تغییر تحول شکل داده و فشار را از طریق سیستم مالامال کننده و کاپیلاری به گیج انتقال میدهد. این آیتم برای مکان هایی مورد به کارگیری قرار می گیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم دیوایدر از هم فاصله داشته باشند.

گیج اختلاف فشار
حیران های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه در سیستم استفاده میشوند. برخلاف گیج های فشار ساده که یک ورودی برای سیال دارند، سرگردان های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال میباشند. حیران اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آنها‌را در ورقه نمایش آرم می‌دهد.

بیش ترین کابرد سرگردان اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون می باشد. شغل فیلتر جداگانه کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز می باشد. زمانیکه فیلتر در گیر گرفتگی می‌گردد فشار افت می کند و بازده تحت می آید. با استعمال از یک گیج اختلاف فشار قابلیت و امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارد. ضمن فیلترها مورد ها دیگری نیز در صنعت وجود دارند که با به کارگیری از سرگردان اختلاف فشار می اقتدار تندرست بودن آنان‌را تفحص کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

گیج اختلاف فشار

گیج فشار دیجیتال
گیج های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی کاغذ نمایش خود، نشان میدهند. سرگردان های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون استفاده می گردند. حیران های فشار دیجیتال دارای اعتنا بسیار بالایی در حدود 0.05% میباشند. این تجهیزات بسیار حساس هستند و نباید در وضعیت نامساعد گزینه به کار گیری قرار گرفته شوند. سرگردان های فشار دیجیتال در انواع گوناگون تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته میگردند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد گیج فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و نگهداری
کالیبراسیون
تست گیج فشار
تست سرگردان ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و حیران هایی با دقت بسیار بالا می باشند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق گزینه به کارگیری قرار می گیرند. کاربردهای تست حیران ها به تفصیل زیر میباشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
به کار گیری به عنوان سرگردان فشار مرجع برای تست حیران های صنعتی
کیت تست آنالوگ حیران فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای مهم در تعیین حیران فشار
مواردی که هنگام گزینش گیج فشار باید مد لحاظ قرار گرفته شوند به شرح زیر است:

واحدهای اندازه گیری فشار

سرگردان های فشار در انواع مختلف ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای متفاوت اندازه گیری را دارا‌هستند. اشکال واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر نشانه داده شده است:

واحد های اندازه گیری حیران فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در سرگردان های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان می‌شود و عمدتاً دارای دو واحد مدرج میباشند و واحد psi هم به طور همزمان با واحد bar نمایش داده می شود. در حالتی‌که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و سرگردان فشار مبنی بر با منظور مشتری مرتبه بندی و کالیبره می‌شود.

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه حیران های فشار

اندازه حیران های فشار با قطر برگه حیران معین میشود. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان می‌گردد و بر پایه ی استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می شود.


اندازه فشار سنج

کلاس دقت سرگردان های فشار

کلاس توجه، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج است که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده گردیده‌است، مثلا در یک گیج فشار با مشقت 10 بار و دقت کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط گیج، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی وواقعی، اختلاف داراست به عبارت دیگر 4 درصد از رنج بدون نقص که 10 بار می‌باشد، 0.4 بار می باشد، به‌این مضمون‌ که حیران هر مقداری را که می خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی تفاوت دارد. جدول کلاس دقت و توجه های استانداردی که در حیران های تولیدی وجود دارد، بر پایه ی جدول تحت میباشد:


توجه اندازه گیری حیران فشار
کلاس دقت حد مجاز اشتباه
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال حیران فشار

گیج های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی مورد به کارگیری قرار می‌گیرند، لذا متریالی که گیج از آن ساخته شده است بایستی با حالت محیطی و سیالی که با آن در تماس هست، از نگاه شیمیایی مطابقت داشته باشد. محل اتصال گیج و بدنه ورقه مدرج گیج میتواند دارای متریال های متعدد باشد. از جمله ممکن است سیال در تماس با حیران، خورنده باشد و در چنین شرایطی باید اتصال حیران استیل باشد، ولی در پروسه مشابه چنانچه محیط دارای خورندگی نباشد


معرفی اشکال گیج فشار
گیج فشار خشک
حیران فشار خشک یکی‌از معمول ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی هست، سرگردان های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی التفات ویژه ایی دارا هستند. باطن سرگردان فشار خشک خالی می باشد و عقربه نمایشگر، میزان فشار سیال را علامت می‌دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل می باشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش میباشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی‌از تجهیزات اندازه گیری فشار، از دید اقتصادی مقرون به صرفه تر می‌باشند. در فشار سنج های خشک به علت ایجاد رطوبت، درون فضای نمایش دهنده فشار، تلاوت مقدار فشار نقص‌ هست. جمعاًَ بدنه حیران های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می گردد، اما به طور معمول کالا بدنه گیج های فشار خشک از آلومینیوم است. گیج های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن زیر فشار، لوله و اتصالات، بعضی از پمپ ها و اکثری از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارند.

فشار سنج خشک

گیج فشار روغنی
حیران فشار روغنی همان سرگردان فشار خشک می باشد که باطن گوشه و کنار آن توسط گلیسیرین یا سیلیکون پر گردیده است. گلیسیرین و سیلیکون باعث میگردند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته خواهد شد و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه سرگردان فشار خشک نشانه دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی می باشند و میتوانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک حرکت عقربه داخل محوطه را کاهش دهند و سبب بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج میشوند. اکثر وقت ها حیران های روغنی از پورت برنجی ساخته می گردند و مال بدنه گیج آب کروم استیل می‌باشد. لنز یا شیت سرگردان های فشار روغنی دارای کالا مختلف می باشند و برای ایجاد کرد آنها از شیشه یا طلق به کار گیری می گردد.

فشار سنج روغنی

اشکال سرگردان فشار بر پایه ی تکنیک اندازه گیری فشار
گیج فشار بوردون تیوب
سرگردان فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون درست گیج فشار شده می باشد، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می‌گیرد، تغییر تحول شکل می دهد. وقتی که فشار به صورت داخلی اجرا میگردد، لوله از موقعیت خمیدگی به کشیدگی تغییر تحول شکل پیدا می کند و وقتی فشار برداشته می شود به شرایط اول بر می‌شود. نوک لوله با تغییر و تحول فشار داخلی تکان می کند و به راحتی می توان آن را توسط یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء حیران فشار بوردن تیوب

مهم‌ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری گسترده آن است. این نوع روش اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای گیج مثبت و منفی قابل استعمال می باشد، اما اعتنا آن در حالت خلاء کاهش پیدا می کند. سرگردان های فشار نوع بردون، از پر کاربرد ترین گیج ها می باشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و توجه بسیار نه دارا هستند. سرگردان های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارا‌هستند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های توجه 1 الی 4 ساخته می‌شوند.


مزایای سرگردان فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای تک تک سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا رنج کاری تبارک
قیمت مناسب
اندازه گیری مستقیم فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

فقط برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استعمال میباشد.
در کل موانع در حدود 0.5 درصد، غیر خطی می باشند که قادر است به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران گردد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی جاری ساختن می‌گردد، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 دارااست، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران میباشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس است. با بکارگیری گیج فشار جبران سازهای بی متال یا استعمال از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش اعطا کرد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار می‌گیرند از عمر اثرگذار آنها کاسته میشود.
سیستم اندازه گیری که با استعمال از لوله بردون عمل می کند در صورتیکه برای هوا کالیبره شده باشد بایستی برای هوا استعمال شود و چنانچه برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب استفاده برای مایع است.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ایجاد کرد شوک وجود دارد و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت هست.
سرگردان فشار دیافراگمی
حیران های فشار دیافراگمی، از تغییر تحول شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار استعمال می کنند، دیافراگم، قسمت ورودی سیال به سرگردان را، از نصیب داخلی گیج غیروابسته می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف هست که میتواند مسطح یا به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها یار و همدم با تجهیزات هوشمند بکار گرفته می شوند به همین ادله خطاها ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز میباشد.

دیافراگم در سرگردان فشار دیافراگمی

از حیران های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی به کار گیری می‌شود. به کارگیری از این گیج ها در سیستم های پنوماتیک فشار ذیل، دریچه های تنفس، مونیوترینگ ارتقاء فشار و پمپ های وکیوم رایج میباشد. این حیران ها در سختی های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های اعتنا 0.1 و 2.5 ساخته میشوند. در تصویر ذیل اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم گردیده است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای استعمال از سرگردان فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از مراحل
مناسب برای فشارهای پایین
ارزش مناسب
محدوده کاری گران قدر
قابل باور و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای گیج، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به ردوبدل مکرر گیج باشد.
زمانیکه سیال گزینه اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد میباشد.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
گیج های دیافراگمی به نحوی ساخته شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته هست. ولی نوع دیگری از این سرگردان ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به سرگردان متصل می کند که به آنان بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته می‌شود.

بست دیافراگمی در سرگردان فشار

این سیستم مشتمل بر یک بست دیافرگمی، یک سیال لبریز کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، می‌باشد. سیال لبریز کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی داراست. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به گیج ارتباط می‌دهد. در اثر فشار مراحل، دیافراگم تغییر تحول شکل داده و فشار را از طریق سیستم مالامال کننده و کاپیلاری به گیج انتقال میدهد. این آیتم برای مکان هایی مورد به کارگیری قرار می گیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم دیوایدر از هم فاصله داشته باشند.

گیج اختلاف فشار
حیران های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه در سیستم استفاده میشوند. برخلاف گیج های فشار ساده که یک ورودی برای سیال دارند، سرگردان های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال میباشند. حیران اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آنها‌را در ورقه نمایش آرم می‌دهد.

بیش ترین کابرد سرگردان اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون می باشد. شغل فیلتر جداگانه کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز می باشد. زمانیکه فیلتر در گیر گرفتگی می‌گردد فشار افت می کند و بازده تحت می آید. با استعمال از یک گیج اختلاف فشار قابلیت و امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارد. ضمن فیلترها مورد ها دیگری نیز در صنعت وجود دارند که با به کارگیری از سرگردان اختلاف فشار می اقتدار تندرست بودن آنان‌را تفحص کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

گیج اختلاف فشار

گیج فشار دیجیتال
گیج های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی کاغذ نمایش خود، نشان میدهند. سرگردان های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون استفاده می گردند. حیران های فشار دیجیتال دارای اعتنا بسیار بالایی در حدود 0.05% میباشند. این تجهیزات بسیار حساس هستند و نباید در وضعیت نامساعد گزینه به کار گیری قرار گرفته شوند. سرگردان های فشار دیجیتال در انواع گوناگون تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته میگردند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد گیج فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و نگهداری
کالیبراسیون
تست گیج فشار
تست سرگردان ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و حیران هایی با دقت بسیار بالا می باشند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق گزینه به کارگیری قرار می گیرند. کاربردهای تست حیران ها به تفصیل زیر میباشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
به کار گیری به عنوان سرگردان فشار مرجع برای تست حیران های صنعتی
کیت تست آنالوگ حیران فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای مهم در تعیین حیران فشار
مواردی که هنگام گزینش گیج فشار باید مد لحاظ قرار گرفته شوند به شرح زیر است:

واحدهای اندازه گیری فشار

سرگردان های فشار در انواع مختلف ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای متفاوت اندازه گیری را دارا‌هستند. اشکال واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر نشانه داده شده است:

واحد های اندازه گیری حیران فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در سرگردان های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان می‌شود و عمدتاً دارای دو واحد مدرج میباشند و واحد psi هم به طور همزمان با واحد bar نمایش داده می شود. در حالتی‌که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و سرگردان فشار مبنی بر با منظور مشتری مرتبه بندی و کالیبره می‌شود.

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه حیران های فشار

اندازه حیران های فشار با قطر برگه حیران معین میشود. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان می‌گردد و بر پایه ی استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می شود.


اندازه فشار سنج

کلاس دقت سرگردان های فشار

کلاس توجه، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج است که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده گردیده‌است، مثلا در یک گیج فشار با مشقت 10 بار و دقت کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط گیج، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی وواقعی، اختلاف داراست به عبارت دیگر 4 درصد از رنج بدون نقص که 10 بار می‌باشد، 0.4 بار می باشد، به‌این مضمون‌ که حیران هر مقداری را که می خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی تفاوت دارد. جدول کلاس دقت و توجه های استانداردی که در حیران های تولیدی وجود دارد، بر پایه ی جدول تحت میباشد:


توجه اندازه گیری حیران فشار
کلاس دقت حد مجاز اشتباه
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال حیران فشار

گیج های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی مورد به کارگیری قرار می‌گیرند، لذا متریالی که گیج از آن ساخته شده است بایستی با حالت محیطی و سیالی که با آن در تماس هست، از نگاه شیمیایی مطابقت داشته باشد. محل اتصال گیج و بدنه ورقه مدرج گیج میتواند دارای متریال های متعدد باشد. از جمله ممکن است سیال در تماس با حیران، خورنده باشد و در چنین شرایطی باید اتصال حیران استیل باشد، ولی در پروسه مشابه چنانچه محیط دارای خورندگی نباشد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 61
  • بازدید سال : 81
  • بازدید کلی : 335
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی